Vores undervisningsmiljøvurderingen beskriver, hvordan elevernes undervisningsmiljø er på vores skole, og hvordan vi vil arbejde med at forbedre undervisningsmiljøet.
En Undervisningsmiljøvurdering består af 4 faser:
1. Kortlægning af undervisningsmiljøet
2. Beskrivelse og vurdering af resultaterne fra kortlægningen
3. En handlingsplan til forbedring af undervisningsmiljøet
4. Retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen
Undervisningsmiljøvurdering for: Hindsholmskolen | Dato: Opdateres løbende. Denne version d ecember 2023 |
Fase 1: Kortlægning af undervisningsmiljøet
Sådan har vi kortlagt elevernes undervisningsmiljø
Beskriv anvendte metoder og værktøjer, samt hvem der har været inddraget
Elever gennem elevrådene.
National Trivselsmåling forår 2023.
Kompetencenteret - repræsentant for afdeling 1 og 2. Dialog med ledelse, fælles refleksion og beslutning om indsatser. Skolens TRIO.
Data fra vores antimobbestrategi.
Fase 2: Beskrivelse og vurdering af resultaterne fra kortlægningen
Sådan vurderede vi kortlægningens resultater
Hvordan gjorde vi og hvem deltog i vurderingen
På personalemøder i januar 2023 drøftede vi national trivselsmåling inden måling og i foråret drøftede vi resultaterne. Ledelse og lærere drøftede indsatsområde.
Klasselærerne havde dialog om trivselsmålingen i egen klasse og opsamling med eleverne.
Miljøet på skoler er sammen med andre forhold på dagsorden på alle elevrådsmøder.
Trivselsmålingen blev fremlagt for og drøftet med forældrebestyrelsen maj 2023.
I kompetencenter arbejder vi med klasseoversigter, og dialog om hver elev. Ud fra trivselslineal vurderes hver enkelt elevs afsæt for at indgå i et fællesskab og hvad særlige indsatser der evt. skal støtte op. Vi følger løbende op på vores antimobbestrategi og retter til hvis nødvendigt.
Det overordnede resultat
Hvordan gjorde vi og hvem deltog i vurderingen
Overordnet ift UMV: Læringsmiljøets fysiske rammer trænger til en opdatering. Der er især slidte forhold på toiletter og gangarealer i afdeling 1. Vi har faldende trivsel. Det er billedet for hele kommunen, men Hindsholmskolen er faldet mere end kommuneniveau. Især viser 6. klasse har fald/lav generel trivsel - 63,6% (forår 2023). Vi har stigende elevfravær, der primært kan tilskrives enkelte elever med stort fravær. Vi anvender data fra vores antimobbestrategi. De seneste to skoleår har der været én gang hvor vores undersøgelse og afdækning har peget på mobning eller lignende. |
Vi kan konstatere følgende positive og negative sider ved elevernes undervisningsmiljø
Notér, om det gør sig gældende på skolen generelt, på en bestemt årgang, for et bestemt køn osv.
Andre bemærkninger til resultatet af kortlægningen
Vi er i skoleåret 2023/2024 blevet mobilfri skole. Det er de store elever ikke helt enige i er en god beslutning. Vi inddrager eleverne i, hvad der skal til for at mobilerne ikke bliver for stort et savn i pauserne m.m.
Fase 3: Handlingsplan til forbedring af undervisningsmiljøet
Sådan lavede vi handlingsplanen
Beskrivelse af fremgangsmåden, og hvem der var med til arbejdet
Handlingsplanen er lavet af ledelsen ud fra dialog med elever, forældre og personale på de ovennævnte fora (elevråd, TRIO, KU, bestyrelsesmøder m.m.).
Handlingsplan
Succes eller udfordring, som arbejdes med, herunder målgruppen | Indsats |
Ønsket mål for indsatsen | Ansvarlig | Tidsplan (Start /slut og evt. deadlines) |
Ønske om bedre trivsel afd. 2 | MOT | Øget trivsel | Afdeling 2 - lærere og elever MOT ambassadører Ledelse | Start skoleår 2023/2024. Projektet kører i 3 skoleår. |
Opdatering af fysiske læringsmiljø | Male og opgradere vores læringsrum Nye møbler i fællesområder | Øget trivsel og læring | Ledelse | 2023 og 2024 - meget afhængig af budget. |
Stigende elevfravær | Kurser i KC så større viden opnås omkring forebyggelse af bekymrende skolefravær. Fælles fokus på opgaven. Alle kender procedurer og bruger dem. | Ingen bekymrende skolefravær | Ledelse, KC, alle medarbejdere. Forældre. | Løbende |
Ønske om bedre trivsel afd. 1 | Fokus på sprog | Tale pænere, acceptere mere, færre konflikter | Ledelse, KC, medarbejder afd. 1 | Skoleår 2023/2024. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Fase 4: Retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen
Sådan har vi udarbejdet retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen
Hvordan gjorde vi og hvem var med til at lave retningslinjerne
I MOT er der procedure for opfølgning.
Fraværs følges op i KC og af alle klasselærere.
Trivsel er på dagsorden på elevrådsmøder, KC mører, afdelingsmøder, bestyrelsesmødet og nationale trivselsmåligner følges nøje.
Vores retningslinjer for opfølgning på handleplanens indsatser
Opgave i opfølgningen Hvem står for opfølgning? Hvornår? Hvordan udføres opgaven?
MOT | MOT ambassadører Ledelse | Maj/juni 2023 og hvert kvartal | Procedure i MOT og møder |
Fraværsprocenter/data | Klasselærere KC Ledelse | Løbende opgave | Fraværsregistrering og dialog |
Trivsel | Ledelse og medarbejdere. På dagsorden på elevrådsmøder | Løbende opgave | Dialog på Elevrådsmøder, KC, afd.møder, bestyrelsesmøder. Data. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|