Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Hindsholms børn og unge – logo
Mobil menu

Hindsholms børn og unges undervisningsmiljøvurdering

Vores undervisningsmiljøvurderingen beskriver, hvordan elevernes undervisningsmiljø er på vores skole, og hvordan vi vil arbejde med at forbedre undervisningsmiljøet.

 

En Undervisningsmiljøvurdering består af 4 faser:

   1. Kortlægning af undervisningsmiljøet

   2. Beskrivelse og vurdering af resultaterne fra kortlægningen

   3. En handlingsplan til forbedring af undervisningsmiljøet

   4. Retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen

 

Undervisningsmiljøvurdering for:               
Hindsholmskolen
Dato:
Opdateres løbende. Denne version d ecember 2023

 

Fase 1: Kortlægning af undervisningsmiljøet 

 

Sådan har vi kortlagt elevernes undervisningsmiljø 

Beskriv anvendte metoder og værktøjer, samt hvem der har været inddraget 

 

Elever gennem elevrådene. 

National Trivselsmåling forår 2023. 

Kompetencenteret - repræsentant for afdeling 1 og 2. Dialog med ledelse, fælles refleksion og beslutning om indsatser. Skolens TRIO. 

Data fra vores antimobbestrategi. 

 

Fase 2: Beskrivelse og vurdering af resultaterne fra kortlægningen 

 

Sådan vurderede vi kortlægningens resultater 

Hvordan gjorde vi og hvem deltog i vurderingen 

 

På personalemøder i januar 2023 drøftede vi national trivselsmåling inden måling og i foråret drøftede vi resultaterne. Ledelse og lærere drøftede indsatsområde. 

Klasselærerne havde dialog om trivselsmålingen i egen klasse og opsamling med eleverne. 

Miljøet på skoler er sammen med andre forhold på dagsorden på alle elevrådsmøder. 

Trivselsmålingen blev fremlagt for og drøftet med forældrebestyrelsen maj 2023. 

I kompetencenter arbejder vi med klasseoversigter, og dialog om hver elev. Ud fra trivselslineal vurderes hver enkelt elevs afsæt for at indgå i et fællesskab og hvad særlige indsatser der evt. skal støtte op. Vi følger løbende op på vores antimobbestrategi og retter til hvis nødvendigt. 

Det overordnede resultat 

Hvordan gjorde vi og hvem deltog i vurderingen 

 

Overordnet ift UMV: 

Læringsmiljøets fysiske rammer trænger til en opdatering. Der er især slidte forhold på toiletter og gangarealer i afdeling 1. 

Vi har faldende trivsel. Det er billedet for hele kommunen, men Hindsholmskolen er faldet mere end kommuneniveau. Især viser 6. klasse har fald/lav generel trivsel - 63,6% (forår 2023). Vi har stigende elevfravær, der primært kan tilskrives enkelte elever med stort fravær. 

Vi anvender data fra vores antimobbestrategi. De seneste to skoleår har der været én gang hvor vores undersøgelse og afdækning har peget på mobning eller lignende. 

 

 

Vi kan konstatere følgende positive og negative sider ved elevernes undervisningsmiljø 

Notér, om det gør sig gældende på skolen generelt, på en bestemt årgang, for et bestemt køn osv. 

 

 

 

 

Andre bemærkninger til resultatet af kortlægningen 

 

Vi er i skoleåret 2023/2024 blevet mobilfri skole. Det er de store elever ikke helt enige i er en god beslutning. Vi inddrager eleverne i, hvad der skal til for at mobilerne ikke bliver for stort et savn i pauserne m.m. 

Fase 3: Handlingsplan til forbedring af undervisningsmiljøet 

 

Sådan lavede vi handlingsplanen 

Beskrivelse af fremgangsmåden, og hvem der var med til arbejdet 

 

Handlingsplanen er lavet af ledelsen ud fra dialog med elever, forældre og personale på de ovennævnte fora (elevråd, TRIO, KU, bestyrelsesmøder m.m.). 

 

 

Handlingsplan 

 

 

Succes eller udfordring, som arbejdes med, herunder målgruppen 

Indsats 

 

Ønsket mål for indsatsen 

Ansvarlig 

Tidsplan (Start /slut og evt. deadlines) 

 

Ønske om bedre 

trivsel afd. 2 

MOT 

Øget trivsel 

Afdeling 2 - lærere og elever 

MOT ambassadører 

Ledelse 

Start skoleår 2023/2024. 

Projektet kører i 3 skoleår. 

Opdatering af fysiske læringsmiljø 

Male og opgradere vores læringsrum Nye møbler i fællesområder 

Øget trivsel og læring 

Ledelse 

2023 og 2024 - meget afhængig af budget. 

Stigende elevfravær 

Kurser i KC så større viden opnås omkring forebyggelse af bekymrende skolefravær. 

Fælles fokus på opgaven. 

Alle kender procedurer og bruger dem. 

Ingen bekymrende skolefravær 

Ledelse, KC, alle medarbejdere. 

Forældre. 

Løbende 

Ønske om bedre 

trivsel afd. 1 

Fokus på sprog 

Tale pænere, acceptere mere, færre konflikter 

Ledelse, KC, medarbejder afd. 1 

Skoleår 2023/2024. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fase 4: Retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen 

 

Sådan har vi udarbejdet retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen 

Hvordan gjorde vi og hvem var med til at lave retningslinjerne 

 

I MOT er der procedure for opfølgning. 

Fraværs følges op i KC og af alle klasselærere. 

Trivsel er på dagsorden på elevrådsmøder, KC mører, afdelingsmøder, bestyrelsesmødet og nationale trivselsmåligner følges nøje. 

 

 

 

Vores retningslinjer for opfølgning på handleplanens indsatser 

 

       Opgave i opfølgningen                    Hvem står for opfølgning?              Hvornår?                                         Hvordan udføres opgaven? 

 

MOT 

MOT ambassadører Ledelse 

Maj/juni 2023 og hvert kvartal 

Procedure i MOT og møder 

Fraværsprocenter/data 

Klasselærere 

KC 

Ledelse 

Løbende opgave 

Fraværsregistrering og dialog 

Trivsel 

Ledelse og medarbejdere. På dagsorden på elevrådsmøder 

Løbende opgave 

Dialog på Elevrådsmøder, KC, afd.møder, bestyrelsesmøder. 

Data. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dokumenter

UMV Hindsholmskolen 2023.pdf

Shape Created with Sketch.