Hindsholms børn og unge – logo

Mesingeskolen

Vi er hele Kerteminde kommunes specialskole for børn med behov for et særligt læringsmiljø

På Mesingeskolen er der ca 65 elever fordelt fra 0. kl. til 10. klasse. Vi har morgen- og eftermiddags-SFO og en velfungerende taxa-ordning, som bringer vores elever trygt frem og tilbage hver dag.

Skolen er delt på to matrikler – den store afdeling i Mesinge hvor der er ca. 50 elever med forskellige udfordringer og en mindre afdeling på Hindsholmskolen i Dalby, 2 km fra Mesinge hvor ca. 15 elever med autisme og autismespektrumforstyrrelser har deres dagligdag.

Vores elever har, af forskellige årsager, behov for et helhedstilbud i et mindre, tværfagligt og særligt tilrettelagt behandlings- og undervisningsmiljø. En del af eleverne er normaltbegavede, men har en række personlige, faglige og sociale vanskeligheder. Mange af børnene er ofte præget af oplevelser af mange nederlag. Skolen rummer elever med udviklingsforstyrrelser, generelle og vidtgående indlæringsvanskeligheder, funktionsnedsættelser samt autisme.

Vi arbejder ud fra et systemisk perspektiv, et anerkendende, ressourcefokuseret børnesyn, og ud fra en mentaliseringsbaseret og neuroaffektiv tilgang som det fælles pædagogiske fundament.

Vi vægter samarbejde, ligeværd og anerkendelse højt i bestræbelserne på at give hvert enkelt barn de bedste forudsætninger for trivsel og læring. For lærere, pædagoger, ergoterapeuter og pædagogmedhjælpere er det daglige arbejde forankret i et ligeværdigt teamorganiseret samarbejde, hvor eleven altid er i centrum.

Vi har stor forældre- og elevtilfredshed og lille udskiftning i personalegruppen.