Vi er hele Kerteminde kommunes specialskole for børn og unge med behov for et særligt læringsmiljø
På Mesingeskolen er der ca. 60 elever fordelt fra 0. kl. til 10. klasse. Vi har morgen- og eftermiddags-SFO og en velfungerende taxa-ordning, som bringer vores elever trygt frem og tilbage hver dag.
Skolen er delt på to matrikler – den store afdeling i Mesinge by hvor der er ca. 40 elever med forskellige udfordringer og en mindre afdeling på Hindsholmskolen i Dalby, 2 km fra Mesinge hvor ca. 20 elever med autisme og autismespektrumforstyrrelser har deres dagligdag.
Mesingeskolens elever har, af forskellige årsager, behov for et helhedstilbud i et mindre, tværfagligt og særligt tilrettelagt undervisningsmiljø.
En del af eleverne er normaltbegavede, men har en række personlige, faglige og sociale vanskeligheder. Mange af eleverne er ofte præget af oplevelser af mange nederlag Skolen rummer elever med udviklingsforstyrrelser som ADHD, generelle og vidtgående indlæringsvanskeligheder, funktionsnedsættelser samt autisme.
Vi arbejder ud fra et systemisk perspektiv, et anerkendende, ressourcefokuseret børnesyn, og ud fra en mentaliseringsbaseret og neuroaffektiv tilgang som det fælles pædagogiske fundament.
Vi vægter samarbejde, ligeværd og anerkendelse højt i bestræbelserne på at give hvert enkelt barn de bedste forudsætninger for trivsel og læring. For lærere, pædagoger, ergoterapeuter og pædagogmedhjælpere er det daglige arbejde forankret i et ligeværdigt teamorganiseret samarbejde, præget af åbenhed og tillid.